Tmel je po napustení do pneumatiky schopný opraviť defekt počas jazdy tak že si to vodič prakticky nevšimne. Prvý krát sa hromadnejšie použil vo vojne v Perzskom zálive kde ho používali spojenecké vozidlá. Pracuje podobne ako dnes už klasické spreje na opravu pneumatík, zloženie a aplikácie je však trochu iná.
Tmel sa aplikuje do pneumatiky bez tlaku s vyskrutkovaným vnútrom ventilu. Hadica nádobky s tmelom nasadíme na ventil a tmel necháme stekať do pneumatiky v množstve ktoré odporúča výrobca. Ventil prefúkmeme stlačeným vzduchom a naskrutkujeme vnútornú časť ventilu. Pneumatiku následne dofúkame na požadovaný tlak. S pneumatikou násedne musíme prejsť pomaly cca 15 km.
Pri výbere správneho tmelu máme dve možnosti a to nízkorýchlostný (do 90 km/h) alebo vysokorýchlostný (nad 90 km/h). Pri použití nízkorýchlostného tmelu sa pneumatika pri vyššej rýchlosti ako 90 km/h stáva nevyvážená čo spôsobuje najmä opotrebovanie ložísk.
Tmel počas jazdy vytvorí súvislú vrstvu na vnútornej ploche pneumatiky. Pri prepichnutí pneumatiky tmel vystrekne von pričom okamžite stuhne a pevne sa spojí s materiálom pneumatiky. Tmel dokáže opraviť na jednej pneumatike 30 defektov do priemeru 5 až 9 milimetrov.
Kvalitné tmely vydržia celú životnosť pneumatiky a oprava je trvalá, zvyčajne nie je nutné navštíviť pneuservis ako pri klasických sprejoch na opravu defektu.